[i57i]                                               DE LA VILLE
robbes mi partyes de veloux cramoisy de haulte couleur et de veloux tanné, au lieu que, le jour dé l'entrée du Roy, elles estoient de veloux cramoisy brun et veloux tanné. Parvenuz devant Sa Majesté, mond. sr Marcel, Prevost des Marchans, luy dist ce qui s'ensuict :
"Madame, je ne vous puis assez declarer la grand joye, plaisir et délectation que recepveront aujour­d'huy les bourgeois, cytoiens, manans et habitans de ceste bonne Ville de Paris, cappitalle de ce Royaulme, très humbles et très obbeissans, très af­fectionnez, fidelles et loyaulx subjectz du Roy, à la joyeuse et nouvelle entrée de vostre Royalle Majesté, accompagnée de messeigneurs les très haultz et très illustres princes, messeigneurs les ducs d'Anjou et d'AHençon, et de mesdames les très illustres prin­cesses, Mesdames ses seurs. Et vous font dire par' moy noz concytoiens qu'ilz se reputent très heureux d'avoir une Royne et dame tant accomplye en toutes
graces et vertuz, issue.....M de l'antienne et bonne
tige de Valois, jadis roys de France, dont nous voyons aujourd'huy ces deulx illustres branches conjoinctes par mariage, en ce temps de paix et patience, lequel nous esperons veoir augmenter de bien en mieulx, estant aujourd'huy la France et Germanie si bien alliez. Vous remercient très humblement de vostre très noble visitation, vous offrant leurs personnes, leurs cœurs affectionnez, biens et voluntez en tous estatz, qu'ilz vous supplient voulloir accepter et rece­voir pour agreables, el qu'il plaise à vostre Royalle Majesté les mainctenir tousjours en la bonne grace de nostre très souverain et naturel Prince, et à la Vostre, s'asseurans que soubz umbre d'icelle et pro­tection d'ung tant bon prince et bonne princesse, ilz ne fauldront à estre maintenuz et considérez en tout ce qui leur sera besoing.
"Madame, pour n'estre long en mes propos et ne retarder ceste heureuse entreprinse qu'avez faicte de visiter ceste bonne Ville de Paris, je ne vous diray plus, sinon que vous soyez plus que la très bien venue, priant Dieu qu'il luy plaise vous conserver et maintenir en toute félicité, avec le Roy nostre très cher prince et souverain seigneur, en tel repos et patience que ses bons et loyaulx subjects et les vostres puissent participper au bien de paix tant necessaire à la prosperité de tous les subjectz d'ung si bon Roy très chrestien'2'."
(,) Mots omis.
(2) La harangue du Prévôt des Marchands ne figure pas sur le R
TI.
DE PARIS.                                                     305
Puys, suyvoient les maistres Jurez des six estatz de marchandise,tous achevai, chacun en son ordre et quallitez, vestuz et habillez ainsi que le jour de l'entrée du Roy; le Chevallier du Guet, fort bien monté, habillé de toille d'argent, ayant devant luy ung paige monté et vestu de mesme, et après luy ses lieutenantz, sergens et archers, tant à pied qu'à che­val; les unze vingtz sergens à verge, à pied, tous les harquebouziers morionnez, hors mis quelques ungs qui estoient autour de l'enseigne portans hallebardes; les quatre sergens fieffez, les cent Notaires, les trente deux Commissaires et les Audienciers du Chas­tellet, tous à cheval, habillez selon leur estat, de robbes longues noyres; les sergens de la douzaine du Prevost de Paris ; icelluy Prevost fort bien monté, et aulieu que le jour de l'entrée du Roy, il estoict en armes, il estoict en robbe de drap d'or frizé, son habillement enrichy d'ung fort large passement d'or, la housse de son cheval de mesme. Et estoit devant luy son escuyer, monté sur ung beau cheval, fort bien enharnaché, el deux des pages et deux lacquais dudict Prevost, vestuz de veloux verd, passemente d'argent. Ledict Prevost, pour la maladie du Lieute­nant civil, estoit suivy seullement de ses Lieutenantz criminel et particullier, Advocat, Procureur et Con­seillers dudict Chastellet. L'enseigne des sergens à cheval marchoit après, suivye desd, sergens, portans tous pistolles à l'arçon de la selle de leurs chevaulx, et ayans leurs casacques grises, passementées d'in­carnat et blanc.
Les deulx Presidens des Monnoies marchoient après et estoient suiviz des Generaulx et officiers d'icelles Monnoyes, lesd. Presidens et partie desdictz Generaulx, vestuz de robbes longues, et l'autre partie de robbes courtes, de divers draps de soye.
Messieurs de la Court des Aydes après, ayans leurs huissiers et greffier devant eulx; les Presidens por­tans robbes de veloux noir; le General des finances aud. Paris, vestu d'une robbe de satin, et les Con­seillers vestuz de robbes d'escarlatte, suiviz.des esleuz el aultres officiers du Grenier à sel et des Aydes de ladicte Ville.
Messieurs de la Chambre des Comptes venoient, suyvant lad. Court des Aydes, et avoient aussy leurs huissiers devant eulx; et estoient pareillement aul­cuns d'eulx vestuz de robbes longues et les aultres de robbes courtes, de draps de soye de diverses façons, suiviz des officiers comptables establiz en lad. Ville.
igistre B ni dans la relation imprimée.
39
lui*n 1 «eni 1: b at 1 o .uil k,**